♣ ♣ KLIK² la kat sini yew...nak penuhkan ASB nie ♣ ♣

☺jOm KLIK²..pastu kina KLIK² kat kOrang pulak☺

♣ ♣ diAKTIFkan oLeh ♣ ♣

Friday, December 17, 2010

..:: HUKUM ada ayat al-quran pada kad kawen ::..

.. assalamualaikum ..

pagi tadi kina ada citer pasal kad kawen kan? memandangkan bulan nie bulan mendirikan masjid kina nak share info kat kOrang. semOga kita mendapat pelajaran pada hari nie dengan jayanya! 

perkara yg kina nak share nie bukan citer pasal kawen yew... kina nak cite pasal kad kawen. ramai yg tak tahu pasal nie. Oleh itu mOh kita baca sampai habissss.


n3 nie kina dapat dari blOg 

 
Soalan:
BAGAIMANA jika kad kahwin di dalamnya mengandungi surah al-Quran dan maknanya lalu diedarkan dan ia kemudian dibuang begitu saja? 

Jawapan:
AYAT-ayat al-Quran dan nama-nama Allah hendaklah dijaga supaya tidak tercemar kesucian. Kad kahwin yang mengandungi surah al-Quran dan maknanya hendaklah dijaga dan jangan dibuang begitu saja.

Menjadi tanggungjawab setiap orang Islam untuk menjaga kesucian agamanya.Contohnya, ayat berkenaan boleh dilupus secara tertib dengan membakar dan seterusnya ditanam atau dihanyutkan di sungai atau laut.




nOtaKaKiKina: lepas nie kad kawen dah tak bOleh buang mcm tue je. selalunya nak g rumah kawen bukan main lagi pegang je kat tangan. bila dah kenyangggg... tak ingat kad tue dkt mana. kan??

6 comments:

Dilla Ady said...

btul jugak entri kina nih..slalu bile da gi jemputan, konpem buang jek kadnye..

Cempakamelati said...

Ni kena bagi peringatan kat org nak kawin ni...sebaik-baiknya jangan letak langsung ayat al-Quran kat kad tu.. tu la yg paling afdal.

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~Dilla Ady~

tahu tak pe!! dah kenyang kan? pastu buat² lupa mana kad kawen tue.hehehehe..

firahadifa said...

kalau doa je cam na ek?

DiaUmaiNiNaz said...

ada org yg tak amik kesah sgt pn ttg ni..lagi2 ada ayat Quran dlamnya..buat cm kertas biasa2 je..salah sapa tu erk??

eQuRlz said...

btol..btol..bila da sampai umah kenduri, kad kahwin lpas dlm dashboard kete jer..pastu ntah thn bila plak nk mngemas dashboard tu..hehe

♣ kOrang KLIK kina..kina KLIK kOrang ♣