♣ ♣ KLIK² la kat sini yew...nak penuhkan ASB nie ♣ ♣

☺jOm KLIK²..pastu kina KLIK² kat kOrang pulak☺

♣ ♣ diAKTIFkan oLeh ♣ ♣

Friday, December 10, 2010

..:: 9 cara hargai isteri ::..

::assalamualaikum::


Dalam kehidupan suami isteri kesefahaman dan saling memahami antara satu sama lain adalah kunci kebahagiaan. Oleh itu tidak kira suami atau pun isteri, kita perlu menghargai pasangan masing². Berikut adalah tip yg kina nak kOngsikan pada KAUM SUAMI iaitu bagaimana cara suami menghargai isteri . 

x kan KAUM ISTERI jer perlu hagai suami kannnn?? 

1. Anggap pasangan seperti diri sendiri
Fitrah manusia suka diberi perhatian, dikasihi dan dibelai mesra, apa lagi yg memberi perhatian itu si suami. Suburkan perasaan sayang dan cinta itu kepada isteri sebagaimana kOrang menyayangi diri sendiri.

2. Isteri bukan pembantu rumah
Ramai suami anggap kerja rumah tugas isteri sOrang.Sedangkan dalam agama tidak menyatakan demikian sebaliknya menyuruh isteri selain mentaati Allah adalah mentaati suami, menjaga maruah dan harta suami. Mungkin di sebabkan budaya bahawa wanita itu tempatnya didapur sehingga ramai isteri tidak berkira menguruskan kerja rumah walaupun bekerja.

3. Ingat tarikh penting
Jadikanlah rutin memberikan hadiah kepada si isteri pad hari² istimewa seperti pad hari ulang tahun perkahwinan dan besday. harga bukan persoalan taw...... janji hadiah tue bermakna buat isteri.

4. Bantu ringankan beban tugas isteri.
TIdak jatuh ego atau salahnya suami bantu isteri dalam urusan dapur dan anak² kerana rata² isteru sekarang bekerja. Keperihatinan ini membuatkan isteri menghargai pertolongan kOrang sebagai suami. cewaaaahhhhhhh.....(betul tue!! kina sOkOng!!)

5. Bawa isteri berehat. 
Sentiasa luangkan masa bawa isteri dan anak² bersiar dan sesekali bercuti kerana peluang bersama ini boleh mengeratkan hubungan. ketahuilah...isteri memang suka giler bila suami menghargainya dgn cara begini. betOl x isteri² kat luar sana??

6. Ciuman istimewa
Bila last cium isteri? tahun lepas? haaaaahhh?? x leh jadik nie. hampeh tOl..... Cium la isteri tue, cium dahi dia bila kOrang nak pergi dan balik kerja. Buat ciuman kejutan sebagai hadiah atas kejayaan sesuatu yg dia lakukan. TAHUKAH ANDA... ciuman nikmatnya seperti menghilangkan penat seharian bekerja dan kepuasan bila dihargai. 
7. Pujian
Jangan ler kedekut nak puji isteri beb! TAHUKAN ANDA kerana pujian itu boleh menaikkan semangat terutama bila dia tiada keyakinan diri. 

8. Dengar pandangannya
Suami isteri perlu bertukar-tukar pandangan dalam apa juga hal berkaitan rumahtangga dan anak². Tak kita background si isteri apa. dia berhak memberikan pandangan dan kOrang HARUS mendengarnya sebelum membincangkannya dan mencari persetujuan bersama.

9. Penuhi keinginannya
Biarpun bukan semua kemahuan isteri dipenuhi, sekurang-kurangnya kOrang berusaha utk memenuhinya kerana isteri cukup menghargai dan bangga dengan pemberian suami.


ada betOi kaaaaa adik manisssss??


2 comments:

LyNn HaMzAh said...

bawa isteri berehat tu yang best...hehehehe...

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~LyNn HaMzAh~

betOl tue...setiap bulan g jalan² best kan?

♣ kOrang KLIK kina..kina KLIK kOrang ♣