♣ ♣ KLIK² la kat sini yew...nak penuhkan ASB nie ♣ ♣

☺jOm KLIK²..pastu kina KLIK² kat kOrang pulak☺

♣ ♣ diAKTIFkan oLeh ♣ ♣

Tuesday, November 23, 2010

..:: 7 KESILAPAN pengantin baru ::..


Dah 7 hari budak² cuti sekOlah kan? sekarang banyak masjid² baru telah didirikan. maksud kina ialah 'KAHWIN'. banyak jugak kina dapat undangan kali nie. insyaallah kalau x de aral melintang kina akan penuhi undangan tue. bila citer pasal KAHWIN kina nak kOngsi info khas tuk pengantin² baru.  pengantin² lamO pun buleh gak baca. mana tahu blh dijadikan pedOman dan buleh jadi pengantin baru balik. mesti BEST kan??

7 kesilapan pengantin baru

1. Jangan Berhutang
memang tak serOnOk membincangkan masalah keewangan sebelOm perkahwinan. namun kenyataannya pada tahun² pertama perkahwinan banyak keperluan kita perlukan. cOntohnya: beli rumah dan kelengkapan rumah. 

ape perlu dilakukan?
buat perancangan kewangan yg matang demi masa depan bersama.

2. Melupakan teman².
kOrang ada kawan? ada tiga sebab kenapa kOrang tak pedulikan dOrang?
* kOrang dah mempunyai pasangan.
* tak seorangpun teman² memahami masalah perkahwinan.
* mengisi waktu dengan pasangan lebih mudah dibandingkan kawan².

ape perlu dilakukan?
* Jelaskan pada dOrang seawal mungkin bahawa mereka adalah sebahagian daripada hidup mereka.
* Undang mereka dtg ke rumah atau berjalan sama².
* Luangkan sedikit masa utk bersama mereka walaupun kOrang sebuk.

3. Jarang melakukan hubungan intim
Seks merupakan salah satu asas utk mencipta perkahwinan yg bahagia.betOl tak??

ape perlu dilakukan?
*lakukannya walaupun kOrang tidak menginkannya.bila sudah biasa kOrang akan terbiasa menikmatinya.
* Wujudkan suasana rOmantis, cuba untuk lebih seksi dan menggoda. itu PERLU taw!!

4. Tidak menjaga penampilan diri.
ramai para isteri tidak menjaga penampilan kerana sudha berkahwin dengannya, maka penampilan tak diperlukan.

ape yg perlu dilakukan?
* Buat jadual utk bersenam.
* Pakai baju seksi sebagai motivasi dlm penampilan.
* saling memberi dorOngan , puji pasangan dna jgn mengkritik.

5. Tidak peduli mentua
Hasil kajian membuktikan ramai pasangan mempunyai masalah dgn mertua. Percayalah...hal ini akan bertambah teruk dgn kehadiran bayi.

ape yg perlu dilakukan?
* Buat perancangan khusus seperti tetapakn hari cuti utk mengunjungi ibu bapa mertua.
* elakkan memburuk-burukkan mereka.
* sentiasa memberi sokongan pasangan kOrang.

6. Bertengkar.
Perselisihan faham sememangnya tidak bOleh dihindari, sebaiknya sesesaikan cara baik.sedangkan lidah lagi tergigit. yew tak?

ape yg perlu dilakukan?
* bawak bicang elOk² dgn hati yg terbuka dan jgn simpan sebarang dendam.
* Bila kOrang benar² marah, tinggalkan buat seketika utk tenangkan fikiran bg elakkan suatu yg buruk.
* berusaha memperbaiki diri, mintak maaf dan nikmati hubungan intim bersama.

7. teruja dgn kehadiran cahayamata.
Pasangan baru berkahwin sering beranggapan kehadiran cahayamata akan membuatkan hubungan mereka terbatas sehinggakan ada suami yg cemburu dgn bayinya sendiri.

ape yg perlu dilakukan?
* Tumpukan perhatian kepada hbgan kOrang berdua, nikmati peluang bersama.
* Tingkatkan kewangan,fikirkan waktu yg sesuai membuat perancangan.


2 comments:

PUANSTOBERI said...

tumpang baca dan senyum je :))

Dari,
saya yg masih pengantin baru.. awwww... muntohhh....

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~PUANSTOBERI~

hehehehe...pengantin abru yew....sama lah dgn kina nie. huhuhuhu..

jOm sama² muntah!

♣ kOrang KLIK kina..kina KLIK kOrang ♣