♣ ♣ KLIK² la kat sini yew...nak penuhkan ASB nie ♣ ♣

☺jOm KLIK²..pastu kina KLIK² kat kOrang pulak☺

♣ ♣ diAKTIFkan oLeh ♣ ♣

Friday, February 12, 2010

..:: *a d a m* demam lagi....mcm ne nak atasi yew? ::..


Assalamualaikum...

hai korang..aku betul2 risaukan adam nie. dia demam dah nak 2 minggu taw..hari tue bawak dia g clinic doc. ckp x de pape. nie ubat dah nak hbs kebah x gak. sekarang nie bila dia bgn pagi mesti byk taik mata. sampaikan dia nak bukak mata dia x boleh. itu yg bgn merengek2 tue. adam dia demam malam je taw. bila siang panas badan dia kurang sikit.
ada yg kata dia dmm panas dalam. pastu ada yg bg pertua bg dia minum air kelapa muda, rendamkan kaki dgn air sejuk, mandikan dia dgn air jemuran dan bawak dia pergi berurut. 

anak2 korang ada x pernah jadi macam adam? korang atasi macam maner yew? kalau ada pertua atau cadangan pape BOLEH bg tahu aku?

kerjasama dari korang amat diperlukan sekarang!!

PLEASE

PLEASE

PLEASE

gambo kat bawah nie gambo terkini adam.
*
*
*
*
V
 

22 comments:

shiori_LA said...

siannya adam demam......ahmad pun demam gak sekarang nih memang musim kot....tapi ahmad sekali dgn batuk n selsema...kalau malam2 badan dia panas...sapukan badan dia dgn air asam jawa...tepuk2 jugak kat atas kepala supaya panas berkurangan....
selalu jugak akak beli cool fever untuk redakan panas kepala...nih...minum air kelapa? nak ke adam minum? biasanya bebudak jarang yang nak minum air kelapa ni kan....so tu je la yang akak selalu buat...mudah2an...kurang sikit panasnya...semoga adam cepat sembuh

budak kampung online said...

bagi makan obat demam sambil berdoa minta sembuh segera. Tuam dahi dengan tuala basah. Jangan rendam kaki dalam air sejuk nanti kena selsema. ahak.. cuaca panas kering memang lar ni memang mudah kena demam. waktu siang cuba ayat adam supaya aktif kasi keluar peluh. Jangan ayat bapanya udah ler.. he..he.

Yatie said...

Assalamualaikum kina...

Cian adam yer...jengah lar ke blog akak, jika sesuai n serasi petua ni

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~shiori_LA~

kina ada gak letak cool faver.tapi esk kena lagi. kalau hari2 guna bengkok gak nie. hehehehe..

inysallah..

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~budak kampung online~

mmg cuaca skrg panas. baru kina igt..bln nie kan bulan safar.mama kina kata bulan safar mmg cuaca mcm nie PANASsssssss!

ha'ah la..kina men bg ubt je. tapi niat tue x de...blh lupa lak. lepas nie bila kina nak bg dia mkn ubt atau pape tuk adam. kina ingin mohon dan berdia pada TUHAN agar dia cepat sembuh dan sebagainya.

Ain said...

kalau masih tak baik jugak kena bawak ke klinik semula...

kat rumah leh try jelung badan dia ngan air bunya raya putih yg kita dah ramas atau air asam jawa pun ok jugak.....

moga adam cepat sembuhhh....

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~Yatie~

terima kasih kak

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~Ain~

kina rasa mcm tue gak la. sbb kina susah hati nie.

terima kasih kak.

kakpah said...

kahkahkah... nanti jap nak tegelak lagi...kahkahkah..

kina. sorilah. apasalah tertulis kinakuniya. agaknya sebab dah lama tak pegi kedai buku hehe..

.
.
sian adam tu. kalau anak-anak demam memang susah hati dibuatnya. pastikan temp dia tak tinggi. jaram selalu.

Mak Su said...

make sure kita jgn terlena time malam kalu bdnnyer jenis dmm mlm. boleh gaks tampal yang kat dahi tu. utk pastikan temperature bdn dia maintain.

lain dari tu, sentiasa lap, pakai baju nipis, stokin nipis, jgn selimut. byk minum air mati.

ubat demam (paracetamol) jgn lupa, 4 jam sekali kalu tak silap timing makannyer tu

take care, yg penting mamanya sentiasa berlapang dada dan cool

HonEyBuNNy said...

salam akak....cman dgn adam?? da ok....ila doakan dia cepat sembh ya..ila xtahu sgt petua2 untk bdk2 neh...hiih

mamaelly said...

alaa siannye kalau anak demam kan..

ermmm dah p klinik dah???

E.d.Y said...

salam singgah kembali....kesian adam...harap2 cepat2 sembuh

Tinie a.k.a Ibu Fatin said...

anak aku pun pernah demam smpi nak 2 minggu dn berat badan turun 2 kg

hati ibu mana yang tak risu kan, 3 kali pg klinik swasta yg berlainan dn last sekali pg hospital kerajaan

last2 aku pg jumpa ustaz..minta air penawar kut2 kena sampuk sbb aku baru blk dr bercuti dr Indon kan.,

alhamdulillah lepas tu ok.
aku faham perasaan ko :)
apa pun kita semua doakan supaya anak ko sihat dan kembali ceria :)
amin

Izan@mamaAdam said...

alah shian adam... kita tak geti nak bagi petua, masa adam demam ari tu, bg makan ubat doctor jer. peh tu sentiasa duduk ngan dia 24jam bila naik panas, tuam satu badan ngan kain basah, tapi jangan tepek lama2, tekap gitu2 jer tp kerap. Kina ada thermometer tu dak?

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~kakpah~

hik..tue la pasal kakpah.itukan nama kedai buku kat klcc.hik..

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~mak su~

owh...kina ada gak tampal cool fever tueh.kadang2 sampai kering menda alah tue.

terima kasih mak su!!

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~HoneyBunny~

wslm ila..adam semakin pulih. x pe kalau x tahu pertua1 budak kecik nie.ila sudi tanya adam kat sini pun dah ok bg akk.

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~mamaelly~

tula kan..sian kan kina.hehehehe..

kina dah bwk dah dia g klinik.

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~E.d.Y~

terima kasih singgah. kita doakan yew adam sht.

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~Tinie a.k.a Ibu Fatin~

Lor yew ker? kesin anak awk kan time tue. mesti lah kita sebagai ibu risau kalau anak2 sakit.lagi2 doc nie kata ok..doc len kata x ok. yg mana satu kan?

kadang2 doc nie amek ringan je kalau rawat pesakit. sbb bukan anak dia!! pastu charge mahal mak datok!!

adesssss...

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~Izan@mamaAdam~

cian adam kan? kina ada benda alah tu. mmg sentiasa cek..

tq yew!!

♣ kOrang KLIK kina..kina KLIK kOrang ♣