♣ ♣ KLIK² la kat sini yew...nak penuhkan ASB nie ♣ ♣

☺jOm KLIK²..pastu kina KLIK² kat kOrang pulak☺

♣ ♣ diAKTIFkan oLeh ♣ ♣

Saturday, February 20, 2010

..:: ada sape2 tahu pertua batuk berpanjangan tak? ::..



..:: assalamualaikum ::..

n3 kina hari nie kina nak tanya pendapat dan cadangan dekat korang semua pasal pertua bagaimana nak atasi batuk berpanjangan terutama sekali bayi mcm adam ni. puas kina bagi ubt tapi still sampai sekarang x elok2.


 
adessss..... macam maner yew? 

dah 2 minggu adam x dapat tidur lena. mama dia nie lagi lah x dapat tidor lena. kina berjaga sampai lewat malam.. mcm gambo kat bawah nie lah keadaan kina. huuuuuuu...
dah bawak g klinik pun mcm tue jgk. 

adesssss.....
 
ada kawan kina kata kalau ubat dah habis kalau boleh jgn bagi lagi ubat. takut terlebih bagi ubat nanti memudaratkan pada si bayi. betul ker? kina x pasti pasal nie. tue yg kina nak tanya pendapat korang. lepas tue  kawan kina tue bg pertua la. anak dia yg sebaya adam pun pernah batuk2 mcm ni. dia bagi madu batuk HPA. pagi tadi kina dah kirim beli madu tue dekat dia.nanti dah ada terus bagi kat mama kina. leh mama kina bagi hari nie.
kina harap lepas nie adam tidor dengan lena tanpa gangguan batuk lagi. sebab yg kina kesian dengan adam ni kan bila dia batuk mesti dia muntah. keluarlah segala ape yg dia makan dan minum. sampaikan sekarang nie kalau dia tidor kina dah standby  towel kecik tuk lap muntah atau mulut dia. senang kalau dia muntah towel dah ada. x de lah kengkabut nak mencari. badan adam pun dah x semangat macam 3 minggu yang lepas. mesti berat dia dah turun banyak. makan dan minum pun x lalu. adesss....
kina bersyukur sangat sebab anak kina x sederet mcm gambo kat bawah ni. kalau kina mempunyai anak sederet ini. x tahu nak buat ape. nak melayan si adam sorang nie pun macam nak pengsan dibuatnye. kadang2 mama kina macam x yakin yang kina leh handle time adam demam teruk macam ni.(adessss........teruk sangat ke aku nie?)

 # terpikir jap...kalau salah sorang berak mcm ne nak tahu sape yang berak. mau kena ciom montot baby tue 1 per 1 kan? #

alamat nyer pening lah kepala kina. entah2 migraine hari2!!
 

pe pun kena bersyukur ape yang Tuhan kurniakan pada kina. maybe ape yang berlaku sekarang ada HIKMAH yang kina sendiri x tahu. sebelum ini kina leka dlm tanggungjawab kina pada Dia dan sebagainya. bukan x ingat lansung padaNya..cuma terleka sekejap...

adesss.....(sob..sob..sob...)

kina amat berharap adam cepat sembuh dan ceria kembali. 

"adam.... kalau adam dah sehat nanti mama bagi adam buah yg adam suka sangat2 nie. adam makan lah...mama x marah. tapi 1 jer taw? lebih2 x BOLEH!!"


"mama rindu sangat adam punyer senyuman yang ceria. kalau boleh hari2 mama nak tengok adam senyum macam nie"
 

bagi sape2 ada pertua selain bagi madu batuk HPA.. kongsilah pertua korang kat sini. kina amat alu-alukan!!


..:: tamat ::..

15 comments:

kakpah said...

syiannya adam tak reda2 lagi batuknya. nak bagi petua tak pandai hiks...

NICK IRFAN said...

petua?? hmm... sy pun x reti sgt la.. eh! akak dh try ubat secara tradisional??

nurul riza said...

akum..cian kat akak risaukan keadaan adam..sy xtau nak bg petua ape tp sy bru bwk blk madu,kak ipar sy bg,madu tu mmg madu original..

Ain said...

salam kina,

kesiannya adam....

ain ada jual minyak aromatherapy memang khas untuk batuk....

sangat sesuai untuk baby seawal usia 2 bulan dan seisi keluarga...

alhamdulillah sepanjang gunakan minyak nie, ain satu family jarang batuk berpanjangan.... memang boleh tido lena waktu malam hari...

minyak ni jugak ada banyak lagi kegunaannya....

ain berani gerenti adam boleh tido lena lepas guna minyak nie...

jemput ke blog ain untuk maklumat lanjut k...

Ain said...

lupa nak cakap ngan kina, minyak aromatherapy ni hanya perlu disapu jer.....

insyaallah mujarab untuk adam....

moga adam cepat sembuh...

sandal kecik said...

hmm...biasa bb tak di galakkan mkn ubat batuk.tp dh terpksa kan..bg aje la yek.anak sy pun mcm tu..asal batuk je muntah..bila tau dia batuk.biasa nya kami akn tido di hall.sbb dlm bilik sejuk..bila kurang sejuk takde la dia akan batuk teruk sgt.
pas tu..satu lg..tak tau la jadi ke tak utk adam..sapu kan vick di tapak kaki dia..pastu pakai kan stokin.amal kan selalu.insyaAllah hilang batuk dia.

ayip said...

alamak...klu bebudak kecik batuk...sy tak tau apa petua nya...

doktor ckp apa?org tua ckp apa?

mungkin susu tak sesuai kot...entah lah...

klu org tua punya batuk...sy tahu petua sket2 lar...peninggalan org tua kita2 dulu..

klu ada kolah air kat umah..
wat air asam jawa...pastu bubuh dalam botol...
air asam tu...letak dalam kolah semalaman..
pepagi esok tu...minum lar...
insyaallah ok..

tp tu petua tuk org tua...
baby...xdapat den nak nolong..

maaf..sbb tak dapat membantu..

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~kakpah~

tue la kakpah. cian kina tgk dia.

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~NICK IRFAN~

mmm..x tahu? hik..x pe..nick dah dtg cini jengok kina dan adam pun kira ok...

sob...sob..sob...

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~nurul riza~

mmm..yea? sedap tue madu ori. nak mkn madu blh mmg sesuai tuk ibu mengandung.tapi jgn over dos.tkt kencing manis lak.

hik..

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~Ain~

ok..nti kina terjah kat sana. pertua yg amat berguna nih. x tahu lak kina ada ubat aromaterapi tue.

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~sandal kecik~

yew? mmm...bgs gak pertua nih.
nak cuba lah nti mlm.

tq yew!!

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~ayip~

ayip kalau susu x sesuai x jgk kina rasa. sbb baru2 nie jer dia kena mcm ni. mybe cuaca sekarang ni kan.

pasal pertua tuk owg tua mcm kita tue kan...bgs!! nti kina nak cuba. tapiiii....ades! umh kina x de kolah la pulakkk.

hik...hik...

pe pun tq yew ayip. keperhatinan dari ayip amat kina hargai.

shiori_LA said...

huhuhu sama la kina...ahmad pun batuk dah 2 bulan nih on off...ni...akak pun sama tak tido malam ni kesian kat dia...ubat batuk doktor ada lagi tapi dah nak abis gak ni....minggu depan dah la ada appointment jab kat klinik...sian dia

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~shiori_LA~

la yew ker? cian ahmad. pe kata akk bg dia madu hpa. hari nie adam dah x batuk2 mcm sebelum nie.

bgs...akk try la!

♣ kOrang KLIK kina..kina KLIK kOrang ♣