♣ ♣ KLIK² la kat sini yew...nak penuhkan ASB nie ♣ ♣

☺jOm KLIK²..pastu kina KLIK² kat kOrang pulak☺

♣ ♣ diAKTIFkan oLeh ♣ ♣

Friday, September 4, 2009

..::Jgn Gaduh Blk Time Raya::..



mesej nih aku dpt dlm email aku.. kwn aku yg send. Intan namanya...aku sekadar ingin berkongsi cerita dgn korang. sekarangkan dan nak dkt raya. mesti ada masalah kampung mana nak balik dulu? tul x? so kita renung2kan la cerita ini untuk sebagai rujukan & pengajaran.



-----Original Message-----

From: Zeti Azlin bt Mohd Din

Sent: Thursday, August 27, 2009 10:27 AM Subject:

FW: Jangan Gaduh bila time balik raya


Moral: Jangan gaduh pasal balik raya la, pakat baik2. Buat anak lelaki, tanggungjawab kat ibu sampai salah seorang (anak tu atau ibu)menemui ajalnya. Buat para isteri, jangan sampai jadikan suami anak derhaka...Setiap kali menjelang ramadhan tergiang-giang suara ibu yang rasanya baru saja saya dengar walaupun telah berlaku berbelas tahun.


Di antara tazkirah ibu yang amat saya ingat ialah ketika bulan puasa selepas bersahor sementara menunggu waktu solat subuh ibu akan memanggil kami semua (3 orang anak perempuannya - ibu mempunyai 4orang anak perempuan seorang dah berumahtangga dan dua orang anak lelaki) dan akan bercerita tentang kebesaran Allah dan hukum hakam dalam islam dengan menggunakan bahasa yang amat mudah difahami walaupun ketika itu saya masih lagi bersekolah menengah rendah dan ayah pula meninggal dunia ketika usia saya tiga bulan.




Ibu : Apa yang nak ibu cakap nie....dengar baik-baik lebih-lebih lagi pada Ateh (anak no. 3) dan Acik (anak no.5). Ateh akan mendirikan rumahtangga tak lama lagi. Apabila hampir penghujung puasa dah tentu kamu suami isteri akan berbantah-bantahan untuk pulang ke kampong siapa pada hari raya pertama. Betul tak??????



Ateh & Acik : Betul....mestilah ghumah ibu dulu.........



Ibu : Dengar dulu....contohnya jika rumah kamu di Tanjong Malim,rumah ibu di Cheras dan rumah mentua kamu di Johor, rumah siapakah yang akan kamu tuju dulu?



Ateh & Acik : Ghumah ibulah.....sebab dekat



Ibu : Tidak.......ibu tidak izinkan kamu balik kesini.........baliklah ke rumah mentua kamu dan jika mentua dan suami kamu izinkan barulah balik ke rumah ibu........ibu tak kisah hari raya yang ke berapa sekalipun.



Ateh : Mengangguk.......(tanda faham ler tue...... dia nie banyak ikut perwatakan ibu....penyabar, bertolak ansur dan mahir dalam menjahit, sulam menyulam, memasak dan juga pandai mengurut....dia ntara kami adik-beradik dialah yang paling dalam pengetahuannya dalam islam seperti ibu juga).



Acik : Mana boleh macam tu tak aci lahhhhhh......kena gilir-gilirlah baru adil. (dia nie memang kaki bangkangpun.....outspoken skit kalau dia tak puas ati)



Ibu : Ingatlah......jika anak-anak perempuan itu sayangkan ibubapanya dan inginkan kebahagian ibu bapa nya di akhirat nanti...taatlah pada suami dan mentua ........



Acik : Macam kaum h**** lak. Dah kawin tak boleh gi rumah emak bapak.



Ibu : Bukan macam tu......islam tu indah.......setiap anak-anak perempuan yang taat pada suami di samping mentua mereka, ibu bapanya akan mendapat pahala di atas ketaatannya itu..... dan seperkaralagi.....untuk menjaga suami tidak sesusah mananye... hanya dua perkara kalau kamu nak menundukkan suami kamu mengikutISLAM......JAGALAH NAFSUNYA DAN JAGALAH PERUTNYA. InsyaAllah dia takakan ke mana.....kalau dia melilau pun dia akan kembali kepada kamu juga. Pahala kamu ada di dalam rumah kamu tak payah bersusah payah macam kaum lelaki di luar rumah mencari pahala.



Ditakdirkan Allah Ateh bernikah dengan abang ipar yang yatim piatu......jadi setiap tahun beraya bersama ibu manakala Acik pulak masih mempunyai ibubapa mentua . Hampir setiap tahun pada hari rayapuasa Acik sekeluarga akan beraya di rumah mentua di Melaka cuma pada hari keempat atau selebihnya di rumah ibu (rumah Acik di Kedah).Dengan takdir Allah ketika saya berada di tingkatan 6 rendah, dua hari sebelum hari raya puasa Acik sekeluarga tiba di rumah ibu. Ibu terkejut tapi saya rasa.........terkejut campur gembira agaknya ibu pada masa itu. Selepas pulang dari solat terawih ibu duduk berbual dengan abang ipar...



Ibu : Bila kamu nak bawa isteri kamu pulang ke Melaka?



Abang ipar : Kami akan beraya di sini dan raya ke dua nanti barubalik ke Melaka (dia nie memang malu sakan dgn ibu).



Ibu : Adakah ini desakan dari isteri kamu?



Abang ipar : Tidak bu.......saya izinkan keluarga saya beraya di sini.



Ibu : Bagaimana ibubapa kamu adakah mereka setuju?



Abang ipar : Mereka tiada halangan.(dalam hati saya rasa terkilan..........apalah ibu nie....biarkanjerlah Acik nak beraya di sini)



Ibu : Izinkan ibu bercakap dalam talipon dengan emak kamu. (abangipar bangun dan mendial no. talipon kampungnya dan menyerahkanganggang talipon pada ibu....lama gak ibu bergayut dengan besannya).Emak kamu tak ada masalah kamu sekeluarga beraya bersama ibu disini.(sambil menitis airmata) Terima kasih kerana membawa anak dancucu-cucu ibu ke sini.



Apabila habis bulan syawal seperti biasa hanya saya dan ibu saja tinggal di rumah. Sebagai anak yang bongsu dan paling rapat dengan ibu dan masih solo ketika itu, ibu mencurahkan perasaan dan berbangga kerana dapat membimbing anak-anak perempuan nya kearah islam tapi ibu amat kecewa dengan kedua-dua anak-anak lelakinya yang seperti lembu dicucuk hidung menjadi pak turut kepada isteri mereka. Bayangkanlah menantu perempuan ibu yang sulong tidak pernah bermalam di rumah ibu apatah lagi lepas makan nak tolong basuh pinggan ke atau menolong kerja-kerja rumah yang lain....(tak boleh cerita panjang.........dah masuk bab mengumpat lak.......).Semasa saya di tingkat 6 atas ibu kembali ke rahmatullah membawa seribu kekecewaan di atas sikap anak-anak lelakinya. Alhamdulillah apabila saya mendirikan rumahtangga......masalah pulang beraya tak mendatangkan masalah pada suami kerana semua jenis cuti kami sekeluarga akan habiskan di rumah mentua saya. Saya juga salahs eorang menantu yang disenangi.



Saya selalu bertanya pada diri saya sendiri......sempurnakah sudah aku sebagai seorang menantu? Sempurnakah aku sebagai seorang isteri yang solehah?.........berjayakah aku menjadi ibu sepertimana ibu kudulu????????


Ya Allah.....berilah aku petunjuk dan pimpinlah aku kejalan yang engkau redhai.....Aminnn




6 comments:

Are_Long said...

1st time ngar cerita nasihat macam nie!!! thnks...

jebat_durhaka said...

kina....ni citer betul ke citer saja saja, tp nasihat dlm citer ni memang sangat berguna buat semua pasangan yg telah dan akan berkahwin lebih lebih lagi kalu seorang di utara dan seorang di selatan.

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

to are_long

samalah dgn kina. 1st time baca citer mcm nih. dan kina suka cerita2 mcm nih tuk dikongsikan bersama.

thanks baca blog kina.

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

to jebat

citer nih citer betul. ia ditulis atas pengalaman Zeti Azlin bt Mohd Din. so kita jadikan cerita nih sebagai pedoman kita bersama. naseb bek mertua kina negeri selangor gak dgn kina. x de lah jauh sgt.

ayip said...

no komen...
blum kawen lagik..

sekian terima kasih..

hehehehe

arnamee said...

bgus akak ..share:)

♣ kOrang KLIK kina..kina KLIK kOrang ♣