♣ ♣ KLIK² la kat sini yew...nak penuhkan ASB nie ♣ ♣

☺jOm KLIK²..pastu kina KLIK² kat kOrang pulak☺

♣ ♣ diAKTIFkan oLeh ♣ ♣

Friday, January 14, 2011

☻☺ADAM kena SEDUT☺☻

..assalamualaikum..

HIDUNG TERSUMBATTTTTTTT!!
menciiiiiii...menciiiiii...

kina paling tak suka bila hidung tersumbat. mana taknyer, bila hidung kina tersumbat selera makan akan hilang, nak minum air susah (rasa mcm lemas dalam air), bibir pecah² (sbb nafas ikut mulut), kepala boleh jadi pening dan nak cakap susah.

biasa kalau hidung tersumbat kina malas nak bercakap. sebabnya.. takut org x paham ape kina ckp. maklumlah sengaukan. pastu kina punyer penafasan akan terbatas. sebab tue bila ckp  sekejap je mencungap-cungap. mcm baru habis lari 100 meter kalau korang nak tahu.

Ini mesti kina berjangkit dgn ADAM. sebabnya dia yg kena dulu. kalau ADAM yg sakit..kina lah yg tak cukup tidO. ini pun dia x sehat lagi...dah sudah..mak sakit anak pun sakit. adesss....

kina bukan sedih sebab kina tidO x cukup kina kecian ADAM...dia x boleh bernafas. hidung dia pun tersumbat masa tue. masa siang ok je dia..bila malam mula nak merengek. mana taknyer.. hidung tersumbat mulut pulak ada punting. mcm maner nak bernafas kan? sbb tue dia merengek je. suhu badan dia turun naik pulak tue. tapi kina dah standby kan ubat fever yg masukkan kat mOntOt tue, temometer dan paracetamol kat rumah. ADAM kalau demam atau selsema memang susah nak cepat sembuh. kenapa yew?

Lagi satu ADAM susah sangat nak makan ubt. dah mcm² cara kami buat. dia still jugak x nak makan ubat. 

kOrang ada pertua tak??

jOm layan gambO ADAM masa kena sedut tue
v
v
~masa nie adam ok lagi taw..senyum² je dgn cik misi tue~
 ~time nie dia tgh tengOk cik misi tue sediakan barang² nak sedut kahak ADAM~

 Lepas tue... bila kena sedut, menangis sakan dia. sakit kOt. tapi gambO tak ada lah beb! sbb masa tue kina tgh pegang ADAM. sori yew...

dOktOr ada tanya kina..antara kami sape ada resdung? kina mengakulah yg kina nie ada resdung. pastu dOkter kata 'patutlah...sbb tue dia sng kena selsema. dalam 30% ia bOleh berjangkit dgn anak. Lepas nie jgn bg dia minum vitagen, makan tembikai dan benda yg sejuk²'. 

sO lepas nie ADAM tak bOleh la minum dan makan benda yg dia tak boleh makan. keciankan??

kalau anak² kOrang cepat kena selsema kena ikut nasihat dOkter tue. biar dia menangis sekarang..jgn kita menangis kemudian hari.

p/s: kalau kOrang ada TIPS atau PERTUA mcm ne nak hilangkan selsema dan batuk dgn cepat bg tahu kina yew.

13 comments:

Diyana Zulkifli said...

knaper x leh mnm vitagen plak ek ?ade doc tu ckp x reasonnye?

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

sebabnye vitagen tue banyak perwana dan pengawet. walaupun ia dibenarkan..tapi still jugak x bgus utk kanak² mcm adam yg ketahanan badan kurang.

atty's said...

gudinfo gak vitagen tu tak elok.
sbb fir suka betul minum vitagen

DiaUmaiNiNaz said...

kesian Adam ...mama pon tak cukup tidur la ya...

LyNn HaMzAh said...

baru tahu yang vitagen tu ok sangat diminum oleh kanak-kanak...lepas nie tak boleh la nak beli selalu utk qistina...

armouris said...

lagi info tentang hidung tersumbat di SIHAT SELALU - Hidung Tersumbat

Cempakamelati said...

Semoga mama adam dan adam cepat sembuh.

shima said...

yup..betul..mcm anak shima yg sulung tu..dulu asal lps minm vitagen msti batuk.selsema.dia tak leh minum sllu sgt.kdg nk bg pun kita org bg bila dh kurang sejuk skit..

Zur@ZaRi said...

kina, zura semalam bg adam minum vitegen gak.. then hari ni dier demam... sades sangat... namo bg vitegen lagi da...

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~atty's~

ok..sharing n caring kan... bukan takat vitagen je yg x blh minum. seangkatan dengannyer pun x blh bg selalu. TAPI mn yg antibodi kanak² tue kuat (kureng kena demam)..blh jer.

ini bukan kina yg ckp...dokter yg ckp. huhuhuhu..

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~DiaUmaiNiNaz~

ha'ah dinaz...nak wat camne. kena lah berkOrban demi anak tersayang.

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~LyNn HaMzAh~

bukan takat vitagen je yg x blh minum. seangkatan dengannyer pun x blh bg selalu. TAPI mn yg antibodi kanak² tue kuat (kureng kena demam)..blh jer.

ini bukan kina yg ckp...dokter yg ckp. huhuhuhu..

Ogy said...

member kata 'breath right' tu sesuai utk org tua maupun kanak2 yg hidung tersumbat...leh lah try nnti..

♣ kOrang KLIK kina..kina KLIK kOrang ♣