♣ ♣ KLIK² la kat sini yew...nak penuhkan ASB nie ♣ ♣

☺jOm KLIK²..pastu kina KLIK² kat kOrang pulak☺

♣ ♣ diAKTIFkan oLeh ♣ ♣

Thursday, October 6, 2011

☺Ikan keli HALAL vs HARAM☺

..assalamualaikum..

ape khabar semua?
kina hari nie x sehat lagi. Still batuk kahak yg tahap melampau (sampai nak terkencing taw!). dah mkn ubt pun mcm nie jugak...

mmg x selesa...

tapi kina amat bersyukur kerana ALLAH bagi kesihatan yg lain.

Al-hamdulillah...

Bila dah batuk nie makan pun kureng la seleranya. Cuma kina minum air masak jer yg banyak. Bila citer pasal mkn kina nak kOngsi citer yg kina dpt kat fb pagi tadi

sape kat sini suka makan ikan keli a.k.a ewak lele (versi jawa)?

kina pun suka jugak..lagi² goreng garing atau masak sambal cili api. mmg mabeles!!

tapi..

tapi..

tapi...

korang tahu tak ape perbezaan ikan keli haram dengan ikan keli halal?

tak tahu kan?

jOm kita baca info nie.

Pada tahun 1986 sewaktu Tok Wan sedang gila memelihara ikan air tawar ada ler satu kolam tu Tok piara ikan keli. Oleh kerana ikan keli menggunakan bahagian dasar kolam maka kolam tersebut Tok kongsikan dengan ikan Rohu serta Tilaphia sebab Tilaphia duduk dibahagian atas sementara Rohu bahagian tengah.

Seorang rakan memberitahu pada Tok bahawa ikan keli ada 2 jenis bagi menandakan yang halal dan yang haram. Pada mulanya Tok sendiri tak percaya. Mana boleh ada keli halal atau haram (masa tu belum ada Logo Halal JAKIM lagi). Namun selepas Tok sendiri selidik ikan keli yang dipelihara oleh rakan berbangsa Tionghua dikolam dekat Batu Kong (sekarang flat ATM Desa Tun Razak) nyata cerita itu benar.

Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal

Haram (Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)
· Kepala berbentuk 'V'
· Bentuk badan mirip torpedo
· Badan berwarna hitam berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
· Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
· Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak


Halal (diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin)
· Kepala berbentuk 'U'
· Bentuk badan tirus
· Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
· Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
· Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
· Digoreng tidak meletup

Jadi info ini mungkin berguna sewaktu anda hendak membeli ikan keli dipasar. 


Oleh: tOk wan

8 comments:

munna said...

feveret kak munna ikan keli...kena hati2 lebih lepas ni

eB ezrin said...

camana nk perasan eh... xkn nk tunggu grg kot... sbb yg jual sumer melayu

Zura said...

thanks kina..info bagus nie..

aien sara said...

pasal hal ikn keli ni kn as....aku dh baca dh..tp cmne la nk tok kt kedai tu kalu dh siap siang kn muncung nyer tu..ssh gak nk kenal....tp iasu kn.....entah2 dh brape bnyk dh yg haram kita termakan kn....

shila ariff said...

ye le..kalo beli kat pasar boleh le gunapakai tapi kalo beli yg dah masak susah sikit le..pasal mungkin dah berapa sedikit perubahan..mayb blh tgk bhgian kepala bntk v or u..

LYAfrina said...

ya allah..selama ni mkn ikan keli..x pernah tfikir hala/haram ni... sbb bygkan bla dh ikan ni..cnfirm halal... x tfikir lak, ikan keli ni dternak n dberi mkn mde y x halal...mtk2 jauh lah dr semua ni.. tp biasa kt beli ydh siap d goreng/msk..caner dh nk beza tang warna tu???

kalo g2..ikan patin mungkin gak kan???

kakyong said...

tak pernah makan ikan keli.. masa kecik2 (lebih 30 tahun dulu), kalo mak goreng keli memang meletup.. & keli tu keli yg dikail, bukan yg dibela.. hmmm, ntah lah..

Mama Gee said...

TQ for sharing...
dah tau ni kenalah berhati2 sewamtu nk membelinyaa

♣ kOrang KLIK kina..kina KLIK kOrang ♣