♣ ♣ KLIK² la kat sini yew...nak penuhkan ASB nie ♣ ♣

☺jOm KLIK²..pastu kina KLIK² kat kOrang pulak☺

♣ ♣ diAKTIFkan oLeh ♣ ♣

Saturday, April 10, 2010

..:: HANG TUAH...betul ke wujud? ::..

::salam::
:: sumber dari google::
tadi kina jalan2 kat blog


di dalam bilik-bilik darjah, dewan-dewan kuliah atau seminar bermotifkan sejarah atau kajian sejarah hanya membincangkan tentang kepahlawanan, kebijaksanaan serta kesetiaan Hang Tuah. Kisah Hang Tuah yang diagung-agungkan ini telah menenggelamkan keadaan sebenar tentang asal keturunannya. 

 cerita nih kina dpt dari pakcik yg bekerja dgn kina..Pakcik Zainal... 

dia kata 

pakcik tak percaya Hang Tuah tue wujud. sbb arwah bapak pakcik citer pada pakcik mana ada pahlawan yg terel dekat Melaka pada masa tue. Tiba2 datang pahlawan dari negara cina bersama2 dengan Puteri Hang Li po. disebabkan pahlawan itu telah berbakti dan sebagai tanda penghargaan pada Puteri Hang Li Po, sultan telah menamakan mereka dgn loghat melayu. 

contohnya 

Hang Tuah - Hang Too Ah
Hang Jebat - Hang Jee Fatt
Hang Likir - Hang Lee Ker
Hang Lekiu - Hang Lee Kiew
manakala Hang Kasturi pula diragui kerana ada 4 suku kata. sbb nama dia ada berbaurkan loghat melayu.

kiranya si Hang jebat nih pahlawan telah yg diMELAYUkan oleh Sultan. Dan dia sebenarnya anak cucu keturunan rombongan Puteri Hang Li Po.
Berdasarkan cerita di atas bererti orang-orang Melayu kita telah kehilangan seorang pahlawan lagenda yang selama ini mereka bangga-banggakan.Walaupun demikian orang-orang Melayu telah terselamat daripada tuduhan menderhaka kepada Sultan. Hang Jebat atau nama asalnya Hang Jee Fatt yang telah menderhaka kepada Sultan bukanlah daripada keturunan orang Melayu Jati.

so mcm maner? korang rasa betul ker Hang Tuah tue wujud? kalau benar2 wujud mana perginya semua keturanan Hang Tuah. Mana Ibu bapa dia? dari mana asal dia? tak kan Hang Tuah hilang semuanya hilang? 
mmm...bg sape2 yg ada jawapan sila terangkan pada kina. mesti ramai yg kat luar sana nak tahu jawapannya jugak.

13 comments:

azieazah said...

Hmmm.. bolehkah disahkan persoalan ini?

Jika sah citer itu, boleh lah dibawa ke pihak yang berkenaan, Jabatan Sejarah ker, Arkib Negara ker, so depa leh buat keja untuk mengesahkan sejarah... tak gitu?

NICK IRFAN said...

biau betol kak!!!!!! argh!!! selama sy belaja 11thn kt skola semua sia2 je la!!! uwaaaa!!! tp ade logik akak tulis ni? tah la kak sy pun 50/50 jgk... ape2pun ape yg akak kata ni? sy pun x pasti jd no komen... hehehheehe

mamalieyna said...

herm..tiba2 terasa ragu pulak..tp..taktau nk komen..sbb akak ni tak minat sejarah..huhu..

tunggu respon kengkwn lain eh..hehe..

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~azieazah~

mmmm...entah la kak, itu yg kina nak tahu tue.

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~NICK IRFAN~

itulah..akk pun 50/50 pasal nak caya citer nih betul ker tak.

mcm ner citer hantu nick?

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~mamalieyna~

owh..x minat sejarah yew? kina suka sikit2. hehehehe...

shiori_LA said...

kina tentang cite yang kina tulis tu akak ada juga terima email pasal nih...mana pakcik zainal dapat cite ni..tentu sumbernya sama dgn yg akak dapatkan? semuanya dari email...sumber dari email ni boleh percaya ke? selalunya kebanyakkannya tak boleh nak percaya sangat kan?...banyak yg mengelirukan dari yg jelas....kalau ada bahan2 bertulis yg boleh buktikan dakwaan pakcik zainal tuh baru la akak percaya....
tentang sejarah nih akak pun taktau sebab akak belajar sejarah masa sekolah rendah je..sekolah menengah lak belajar sampai tingkatan 3 je...
tapi keturunan nak kata keturunan hang tuah yg betul2 dari dia memang takde sebab dia kan tak kawin terus menghilangkan diri je....tapi menurut yang akak baca keturunan hang tuah dari abang atau adiknya memang ada...hang nadim...selebihnya kena beli buku hikayat hangtuah la...dulu akak ada baca tapi dah banyak fakta yg terlupa...maklum la dah lama sangat...boleh gak baca hikayat hangtuah terbitan DBP...kalau tak salah..hehehe...

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~shiori_LA~

owh yew ker? mmmm..nie yg nak kena cari fakta2 dia kat tenet nih. kadang2 emel2 nih bukan selalu betul.

NichKhun said...

errr saya tak tahu kak.. saya bukan keturunan hang tuah.. saya keturunan hang LI PO... hahahaahah

NICK IRFAN said...

eh! akak mne pergi xde pun entry2 baru dr akak?? bz ke??

NahDaTuLIzaH said...

Erm...kene tanye persatuan sejarah malaysia kot...arwah ayah sy one of the member persatuan tu. tapi memandangkan sy ni kureng ckit bab sejarah, maka sy tak sambung pon perjuangan arwah ayah sy (teruk betul kan...)
ape-ape hal pun sy sokong hang jebat! peace! hehehe

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~NICK IRFAN~

nick ko windu kat akk ker? bz skt la skrg nih...

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~NahDaTuLIzaH~

ha'ah dik..rugi x ikut jejak arwah ayah. tapi nak wat mcm ne kan dah x minat.

pepun perjuangkan ape yg ada sekarang!

♣ kOrang KLIK kina..kina KLIK kOrang ♣