♣ ♣ KLIK² la kat sini yew...nak penuhkan ASB nie ♣ ♣

☺jOm KLIK²..pastu kina KLIK² kat kOrang pulak☺

♣ ♣ diAKTIFkan oLeh ♣ ♣

Friday, September 24, 2010

..:: Biar BETIK?? taugeh di siram dgn urine a.k.a kencing toke kedai?? ::..


::salam::

tajuk giler kentang tul.... mesti korang terkezut kan? kina yg baca nie pun terkezut nak nak berak rak di buatnya. sumber nie kina ambik kat FB kina pagi ni. padahal dah dapat dah semalam. memandangkan bz skt smlm baru hari nie kina sempat nak letak kat sini. bg yg dah mkn taugeh semalam dan hari nie sori yew..coz x ckp awal².

ini lah story nya...


Mesti ramai suka makan taugeh. nak pulak campur dlm char kuey teow.
hmmm rangup... tapi nak beli taug...eh tu kene buat eksperimen dulu la.

beli sket, jgn makan dulu sebaliknya simpan dulu utk 3 hari. pastu cuba bau taugeh tu lepas 3 hari camane. dan kalau boleh jgn beli taugeh yg kaler putih berseri tu.

kepututsan yg mungkin boleh didapati...
lepas 3 hari bau taugeh tu hanching semacam.
bermakna taugeh tu disiram dgn urine aka air kencing.
dan air urine tu la jugak menyebabkan kaler putih berseri.
kalau nak tau taugeh keluaran bumiputera senang aje.
kaler dia mcm kekuningan sket dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya
langsung tak guna urine sebagai baja.

ni info dari pegawai opis aku yg pernah buat lawatan ke pusat2 penanaman
taugeh dibeberapa negeri tertentu yg diusahakan oleh cha ya nun alip.
siap terjumpa satu bilik khas simpan air kencing utk disiram pada pokok2
taugeh tu.

dan kenapa taugeh jodik mangsa?
sebabnya taugeh ni jenis pokok menyimpan air siraman bulat2 terus dlm
batangnya.
tak spt sayuran lain iaitu sayuran2 berdaun hijau yg mengalami fotosintesis
semasa proses
penyerapan baja atau dgn erti kata lainnya air siraman masuk ke tanah dulu
barulah akar menyerap dan proses fotosintesis berjalan utk penyerapan zat2
dari baja.

tak mcm taugeh dia serap terus ape yg kita siram sebab pertumbuhan
tumbesaran bukan secara fotosintesis.
tu sbbnya kalau simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham...

so bagitau la kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh2
hanching
dgn taugeh2 bumiputera.
Wahai, sahabat-sahabatku & saudara-saudaraku... baca dan hayatilah.. kongsi dan sebarkanlah... semoga kita mendapat keberkatan dariNYA bersama2.. insyallah..
so lepas nie sape yg suka makan Char Kuw Tiaw atau Tahu Sumbat dan Popia korang beringatla.. elok tanam sendiri taugeh lagi baik. hehehehehe...

(●̮̮̮̮̃̃•̃̃)
  /█\. 
sori lmbt bagi tahu....

11 comments:

Mak Su said...

eeiii menyampah, baruler tawun ni berazam nak byk makan sayur, kansellah makan sayur. lepas ni nk belajar buat togeh plaks, ek

'NuReeN' said...

salam..
saya dah tau lama dah pasal nih sbb tue saya jarang mkn taugeh lagikan taugeh ni angin kan..

NICK IRFAN said...

lega sbb sy x makan taugeh... hehe

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~Mak su~

ala mak su...sayur lain kan ada? mkn la sayur kangkung ke lepas nie...

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

'NuReeN'

la...dah lama ke tahu?? nape x ckp siang²??

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~NICK IRFAN~

naseb bek NICK..kalau takkkk...

adessssss....

Zaer!! said...

Mak aih.tadi khasiat,ni kene kencing pulak.huhu.Naseb baik tak g beli lagi.slow2 nk tahu ni.hehe.Thanks!

sal said...

salam kina..sedikit info tentang tauge ni amat beguna untuk pengetahuan..hai penjual tauge tak de ke baja lain..

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~Zaer!!~

sng je...beli kat kedai melayu. kalau was² jugak...tanam sendiri je dik!

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

~sal~

itu la pasal...tapi kina suka makan taugeh...rasa sedih ada toke wat mcm ni. x baik kan?? buat kita dah rasa gatal tekak dah kan?

adda said...

err betul ke kina? mcm takut aje baca post ni.. huhuu

♣ kOrang KLIK kina..kina KLIK kOrang ♣